Alakuun saaga - osa 7
Lapsi kävelee kokoonsa nähden suuri rinkka selässään. Polku hänen allaan on osittain sammalen peittämää. Paluukyydin metsäautotien varresta lapsi oli sopinut tuttavan kyläläisen kanssa huomiselle keskipäivälle. Ympäröivä metsä on harvaa mäntyvoittoista kuivahkoa kangasta. Paljakan puut eivät ole järin korkeita, vänkkyräisiä ja pyöreälatvaisia vankkoja mäntyjä. Mutta metsä on hyvin vanha.
Kävellessään lapsi miettii
mielessään määränpäätään. Seitapaikka on kävelemällä hyvinkin reilun mittaisen
päivämatkan päässä kylästä. Olkoonkin, että viime vuosikymmeninä
metsäautoteiden verkosto on tuonut paikan hitusen lähemmäksi kohti kylää ja
sivistystä. Mutta rauha säilyy täällä, paljakan ja pahdan maisemassa. Korkeuserojen
lisäksi maan sisästä pilkistävät peruskallion kielekkeet ja siellä täällä
lojuvat suuret siirtolohkareet ovat tehneet alueesta vaikeakulkuisen.
Tämä on
kylästä katsottuna kauimmaisin kyläläisten perinnetietona tietämänsä seita.
Harva täältä lähtee mitään aineellista hakemaan, vaikka alue kuuluukin
ikiaikaisissa kirjoittamattomissa laeissa kylän nautintomaihin. Fullan vitsikäs
nimitys kylän lähialueista saa täällä mittasuhteensa. Pahdan viereisissä
metsissä on ammoisilta ajoilta vanhoja peuranpyyntikuoppia ja niittysaunan
ränsistyneitä pohjia myöhemmiltä ajoilta. Rämeiden ja korpien reunamilla
koivumetsistä erottaa vieläkin selvästi kerppujen tekemisen jälkiä. Lähempänä
kylää on muitakin, vanhoiksi väitettyjä seitapaikkoja. Vaikka ei lapsi menisi
takuuseen siitä, onko kylässä unohdettu kokonaan pakanuutta…
Pahdan laki on vielä oma
lukunsa. Sinne päästäkseen täytyy enemmän kiivetä kuin kävellä. Korkein kohta
on suurien peruskallion rakojen risteilemällä kallionkielekkeellä. Pahdan
läheisyydessä ei ole järviä tai lampia. Metsästäjiä alue ei houkuttele, sillä alueella
ei ole juurikaan riistaa riekkoparttioita tai satunnaisia homenokkia lukuun
ottamatta. Metsätalouden näkökulmasta seidan alue on kannattavuuden
tavoittamattomissa. Harvat täällä talvella moottorikelkallakaan ajavat kelkan rikkoontumisen
pelossa. Ei, lapsi ei usko, että seidalle sattuu kovinkaan monta satunnaista
kulkijaa. Harvat kyläläisetkään täällä enää käyvät. Vanhemmilla kyläläisillä
askel on jo lyhentynyt. Nuoremmilla kyläläisillä kulttuurinnälkää riittävät
ruokkimaan kylää lähempänä olevat keripäiksi veistetyt kelopuut.
- Mutta miksi pahdalta
tuotuja ovenkahvoja sanotaan onnentoivotuksiksi? lapsi kysyy ääneen itsekseen.
Lapsen ja hänen isänsä
tutustuessa kylään ensimmäisinä vuosina he olivat yhdessä katselleet kylän
lähiseutuja kartalta. Fulla oli esitellyt kartalta paljakan ja pahdan karuin
kielikuvin. Pahdalta tuotuja ovenkahvoja, naulakoita ja muita pieniä
tarvekaluja hän oli kuitenkin kehunut. Kylän päärakennuksen kaikki ovenkahvat
oli tehty kuulemma täältä kerätystä tiheäsyisestä männystä. Elikö uskomus
seidan onnea tuovasta vaikutuksesta yhä edelleen kyläläisten mielissä? Mikä
seitapaikassa taas kiehtoi lasta?
- Kaiken onnen tulen
tarvitsemaan. Löytääkseni isäni.
Jos hän aikoisi löytää isän,
hänen täytyisi olla valmis astumaan tuntemattomaan. Myös "kylän
turvallisten rajojen ulkopuolelle". Ei isä ollut kylän lähellä, eikä häntä
täältä löytäisi.
Lapsen askel katkeaa kesken ilmaan. Polusta etuviistoon kuuluvat raskaat
siivenlyönnit. Ääni etääntyy polun suuntaan eteenpäin. Jossain siipi rapsahtaa
oksaan, sitten tulee jälleen hiljaista.
- Vanha metso.
Hetken lapsi kuulostelee
syksyyn valmistautuvaa autiota metsää. Sitten hän astuu polun viereen ja
istahtaa suurelle maakivelle. Hän lepuuttaa rinkkaa kivellä ja hörppää vettä
rinkan sivutaskusta poimimastaan vesipullosta. Hän katsoo vielä karttaa ja
arvioi jäljellä olevaa matkaa. Kilometri korkeimmalle kohdalle.
Lapsi puntaroi tilannetta.
Tekisikö leirin pystyyn tähän jo iltapäivän auringossa? Vai kävisikö
kävelemällä seitapaikalla ja palaisi polkua pitkin alavammille maille kunnon
tulipuiden ääreen? Aurinko helottaa vielä pilvenraosta, mutta yöstä voisi tulla
kylmä. Ohuen teltan tuulensuojassa ja lämpimässä makuupussissa tarkenisi
hätätilassa toki nollakeleilläkin.
Sitähän hän ei tiedä, kuinka
kauan itse seitapaikalla kuluisi aikaa…
Mitä hän oikeastaan odotti
näkevänsä siellä? Jonkin selkeän vastauksen? Idean, johtolangan, aavistuksen?
Karvain pettymys olisi, jos retkellä ei keksisikään mitään.
Lapsi katselee ympärilleen.
Kuloutuneet harvat heinät värittävät maisemaa kellertäväksi. Kallioiden harmaus
ja mäntyjen alati vihreä väri mosaiikkina läpi maiseman. Satunnaiset punertavat
kanervat. Runsaasti variksenmarjojen kirkkaamman vihreää varvustoa. Suuria
kirkkaanpunaisia puolukoita.
Lapsi hymyilee ja muistelee
isänsä olemusta.
Matka
on yhtä tärkeä kuin määränpää. Jos ei tärkeämpikin.
Matka
muovaa kulkijaa. Se määrittää, kuka aikanaan saapuu aiottuun määränpäähän. Tai
muuttuneeseen tavoitteeseen.
Hetken lepotauon jälkeen
tuntuu sopivalta jatkaa. Lapsi jättää rinkan lepokiven taakse näkösuojaan
polulta (opittu tapa). Puukko kulkee takin taskussa, samoin kuin tulitikut ja
muu pienempi tavara. Mennessään hän napsii loput rusinat povitaskustaan ja
poimii vielä puolukoita polun varrelta.
Kävellessään ja seitaa
lähestyessään lapsi tyhjentää mielensä.
Keskity kiipeämiseen. Älä
hosu. Vältä nyrjähdykset. Ota vastaan, mitä tuleman pitää.
Viimeiset metrin ennen pahdan
lakea hän saa kiivetä käsillä kalliosta tukea ottaen. Lapsi kurkistaa varovasti
kielekkeelle, mutta siellä ei näy mitään erikoista. Hän kipuaa kokonaan ylös ja
antaa katseensa kiertää pahdan joka suuntaan loivasti laskevassa maisemassa.
Upea paikka. Suuria kivipaasia harvassa siellä täällä. Rajaseita on luonnon muovaama
pahdan lakipiste. Siellä ei ole mitään yksittäistä suurta kivenlohkaretta tai
veistettyä puun kuvaa. Rajaseita on kokonaisuus, lapsi oivaltaa. Kohde ei ole
pyhä, vaan täällä tavoitettava henki.
Lapsi odottaa, että hänen
hengityksensä tasaantuu kiipeämisen jälkeen. Sitten hän kääntää katseensa
paluumatkan suuntaan ja lähettää mielessään toiveen saada vielä joskus kulkea
isänsä kanssa samoja polkuja.
Lapsen takaa kuuluu
humahdus.
Hän kääntyy ja jähmettyy.
Ilmassa, kymmenen metrin
päässä seidan ulkopuolella leijuu ilmassa… jokin.
- Riimu, lapsi kuiskaa
tuskin kuuluvasti.
Voisiko se olla se?
Matkariimu?
Riimu on kuin jostain tyhjästä ilmaan tiivistynyt kappale nuotion savua. Pyöreän muotoinen harmaan värinen kaasupallo pysyttelee paikoillaan metrin korkeudessa maasta. Ympäröivä kevyt tuulenvire ei vaikuta siihen mitenkään. Kaasupallon keskellä näkyy himmeästi tummanharmaan ja mustan selkeästi itseään ilmentävä kuvio.
Lapsen kädet tärisevät. Hän
laskeutuu varovasti pahdan laen poluttomalle puolelle ja lähestyy varovasti
ilmassa leijuvaa riimua.
Lapsi seisahtuu parin metrin
päähän riimusta. Mitä hänen pitäisi tehdä? Ajatukset risteilevät hänen
mielessään.
Yllätykset eivät lopu tähän.
Lapsi kuulee ketun kimakan ränkäisyn takaansa ja säikähtää.
Pahdan laella seisoo oranssi
kettu. Sen tummanruskeat silmät katsovat lapsen silmiin.
Sitten kettu kääntyy ja
vilkaisee vielä kerran lasta. Kettu lähtee jolkottamaan ja katoaa pois lapsen
näkyvistä kohti polkua. Paluumatkaa.
Lapsi katsoo kohtaan, missä
kettu katosi näkyvistä. Sitten hän silmäilee vieläkin takanaan ilmassa
äänettömästi leijuvaa riimua.
Lapsi kipuaa takaisin pahdan
laelle. Seidalle. Kettua ei näy enää missään.
Hän istuutuu maahan
poikittain pahdan lakeen nähden ja katselee. Vasemmalla puolella näkyy polku
takaisin kylän nautintomaita kohti. Oikealla puolella kymmenen metrin päässä on
tuntematon riimu ja sen tuntemattomat voimat.
- Voiko tämä olla näin
helppoa?
Hän tietää vastauksen
mielessään. Sitä tukevat monet yksittäiset tiedonmuruset.
Hänen rinkkansa on
paluumatkan varrella. Matkariimu voi tarkoittaa matkaa kauas. Kuten isällekin
kävi. Hän… ei ole vielä valmis. Ketun ilmestyminen tuskin oli sattuma.
Rimu, joka voi tummua, Fullan ääni kaikuu lapsen mielessä.
- Tumma riimu.
Lapsi luo vielä säikähtäneen
katseen ilmassa leijuvaan riimuun. Sitten hän nousee ylös, kiittää seitaa
mielessään ja alkaa laskeutua varovasti pahdan laelta paluumatkalle.
Parikymmentä metriä polkua käveltyään hän kuulee etäisen humahduksen pahdan
laen vastakkaiselta puolelta.
Lapsi palaa reilusti
metsänrajan alapuolelle ja tekee yöksi leirin vasta kauemmas pahdasta. Tekisi mieli
koettaa puhelimella paluukyytiä, mutta hän tietää alueen matkapuhelinverkot
oikukkaiksi.
Uni ei tahdo tulla. Mutta
olo on silti oikea.
Kommentit
Lähetä kommentti